Організація освітнього процесу в початковій школі на
засадах педагогіки партнерства
( з досвіду роботи)
Побудувати нову школу без
родинного виховання, активної участі й підтримки батьків неможливо.
Багато
дискусій точиться щодо новітніх підходів до педагогічної співпраці
класного
керівника з батьками, так званої «педагогіки партнерства», та й, утім,
щодо його
вагомого впливу та важливості у вихованні учнівської молоді,
правильності
вибору саме методики діяльності.
В підґрунті педагогіки партнерства – спілкування,
взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учитель має бути другом,
а родина – залучена до побудови освітньої траєкторії дитини.
«Якщо учитель став другом дитини, Якщо ця дружба осяяна
благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, в серці дитини
ніколи не з’явиться зло» В. Сухомлинський
Слід пам’ятати, що кожна дитина неповторна, має від
природи унікальні здібності, таланти та можливості. А місія школи – допомогти
розкрити та розвинути ці здібності, таланти та можливості на підставі
партнерства між учителем, учнем і батьками.
В своїй роботі
часто пропоную батькам твори класиків вітчизняної та світової педагогіки, в
яких розкрито проблеми сімейного виховання, зокрема: «Материнська школа» Я.А.
Коменського, «Думки про виховання» Дж. Локка, «Як готувати матір і батька до
шкільного-сімейного виховання своїх дітей», «Як добиватися, щоб батько і мати
як вихователі виступали в єдності», «Як поглиблювати виховну роботу з батьками
в міру зростання й розвитку дитини», «Як разом із батьками виховувати майбутніх
матерів і батьків», «Важкі діти» В.О. Сухомлинського, «Книга для батьків»,
«Лекції про виховання дітей», «Виступи з питань сімейного виховання» А.С.
Макаренка, «Поради батькам», «Сторінки для батьків», «Звернення до батьків»,
«Психологія емоцій і виховання» С. Френе та багато інших.
У роботі з батьками стараюсь використовувати різноманітні види й методи.
Відвідування
батьків удома. Допомагає встановити зв'язок з усією сім'єю, з'ясувати її
загальну та педагогічну культуру, умови життя учня, його місце в сім'ї і
ставлення до нього старших, ознайомитися з досвідом батьківського виховання,
дати поради і домовитися про єдині вимоги до школяра.
Відвідування сім'ї може мати різну мету: загальне ознайомлення
з умовами життя, встановлення єдиних вимог школи і сім'ї до учня, допомога в
організації режиму, обговорення з батьками відхилень у поведінці дитини і
вжиття необхідних заходів щодо їх запобігання та подолання, залучення батьків
до участі в роботі школи, вивчення досвіду виховання в сім'ї та ін.
Вчитель
і батьки учня — дві сторони, разом і взаємно відповідальні за виховання дитини
перед суспільством. Вчитель як професіонал зобов'язаний активно шукати
педагогічні контакти з батьками учнів.
З самого початку зустрічі з батьками створюю атмосферу довір'я і доброзичливості.
В сім'ях, які не мають систематичного зв'язку зі школою, візит учителя
розглядають як сигнал біди, батьки насторожуються, готуються до захисту дитини.
Тому, завітавши в сім'ю, намагаюсь одразу ж «зняти» будь-яку настороженість батьків.
Бесіду про дітей починаю з позитивних сторін їх характеру і поведінки.
Залучаючи батьків до бесіди, поступово переходю до обговорення негативного у
поведінці учня. Свої судження про нього
стараюсь висловлювати спокійно, тактовно, наводячи незаперечні докази і
уважно слухаю пояснення батьків, розробляю спільний план дій школи і сім'ї,
домовляюся про взаємне інформування про досягнуті успіхи й труднощі.
Запрошення батьків до школи. У разі
необхідності запрошую батьків окремих учнів до школи на
розмову.
День
відкритих дверей для батьків у школі. Цей вид роботи потребує єдності школи,
батьків, учнів, сприяє згуртуванню шкільного колективу. Цього дня у школі
проводяться
батьківські збори, лекції, консультації, екскурсії по школі, організовуються виставки, вечори.
Роботу з його підготовки очолює батьківський комітет .
Часто проводю
батьківські збори разом з учнями. Це має величезний виховний вплив і на
батьків, і на учнів. Проте такі збори несуть великий виховний заряд тільки
тоді, коли вони актуальні за темою, різноманітні за своєю формою і педагогічним
змістом, їхня підготовка вимагає творчих пошуків. Збори проходять успішно, коли
їх планують, обговорюють великим активом: і вчитель, і батьки, і учні.
Про добре налагоджені контакти вчителя з батьками учнів можна
говорити тоді, коли сторони завжди раді зустрічі, щиро діляться
наболілим, своїми сумнівами, таємними думками з приводу виховання дитини.
Намагаюсь давати дітям об'єктивну, в
тому числі і негативну характеристику, якщо учень заслужив. Думаю, що вона принесе користь і буде
правильно, по-діловому сприйнята тільки в тому випадку, якщо батьки упевнені у
доброзичливому відношенні вчителя до їх дитини. Більше того вчитель повинен
нести батькам не тільки погану інформацію про дітей, бо в кожній дитині є і
щось хороше. Довгий перелік всіх, нехай навіть об'єктивних нестач учня,
сприймається батьками як вияв неприязні до їх сина або дочки, і вони внутрішньо
не виправдовують вчителя, який не може сказати про дитину нічого хорошого.
Родинне виховання - це перевірений віками досвід національного виховання дітей
у сім'ї. Воно є могутнім джерелом формування світогляду, національного духу,
високої моральності, трудової підготовки, громадянського змужніння, глибоких
людських почуттів, любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу,
пошани рідної мови, історії, культури.
Виховувати
повагу до батьків — значить залучати дітей до важливої сторони моральності —
поваги до старших, допомагати дітям побачити в своїх близьких такі якості,
якими вони можуть гордитися.
Добре виховати своїх дітей - не тільки найважливіший моральний, а й
конституційний обов'язок батька і матері. За це вони відповідають перед своїм
сумлінням і суспільством.
Немає коментарів:
Дописати коментар